Oefening: de Buikademhaling

Correcte ademhaling doet meer dan je dacht!

Waar veel mensen niet mee bekend zijn, is het belang van correct ademen. Daarom hier gratis en voor niks,  tips om gezond te ademen en te strekken. Omdat wij het belangrijk vinden dat u gezond uw werk kunt blijven doen. Thuis, of waar dan ook. Oefening 1: de Buikademhaling

UITLEG BUIKADEMHALING

Alle begin start bij het begin. Ademhalen is het begin. De basis van alles. Langdurig onder spanning staan, kan leiden tot een verkeerde ademhaling. Bij een verkeerde (hoge) ademhaling blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed, waardoor we lichamelijke klachten kunnen krijgen, zoals benauwdheid, druk op de borst, een opgejaagd gevoel, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, veel zweten, verhoogde bloeddruk of duizeligheid.

De zgn. ‘hoge ademhaling’, die vaak ontstaat door spanningen of door een ingezakte of kromme werkhouding, kan ook leiden tot verkramping in borst (kortademig), hals (stemproblemen, of zinnen niet helemaal kunnen afmaken), schouders en nek. Zelfs buikklachten kunnen er mee te maken hebben.

Het is dan echt nuttig om te gaan oefenen op de buikademhaling (of middenrifademhaling). In het begin is dat best lastig. Je zult heel bewust moeten letten op je ademhaling en er ook echt heel bewust op moeten oefenen. Steeds een paar minuutjes. Soms wekenlang. Totdat je lichaam het ‘oppikt’ en het uit zichzelf gaat doen; vanaf dat moment snap je echt niet meer dat je het ooit anders hebt gedaan. Je zult ook al snel de positieve effecten ervan gaan ondervinden.

Het idee is simpel: denk aan hoe een ballon werkt:

• Wanneer je een ballon OPBLAAST, wordt de ballon BOL.

• Wanneer een ballon LEEGLOOPT, wordt de ballon PLAT.

 

Zo gaat het ook met je buik bij de buikademhaling.

• Als je INADEMT, wordt je buikt BOL (zet uit, komt omhoog). > Je middenrif is dan laag. Hierdoor wordt het longvolume groter. De organen in de buikholte hebben daardoor minder ruimte, waardoor de buikwand naar voren uitwijkt.

Als je UITADEMT, wordt je buik PLAT (krimpt in, zakt). > Je middenrif komt omhoog.

Als je dit niet gewend bent, denk je: Huh? Dat lukt helemaal niet! Maar je kunt het echt. Gewoon proberen. De makkelijkste manier om deze techniek te oefenen, is liggend. Je kunt dan een hand op je onderbuik leggen (dus NIET op maaghoogte!) en je andere hand op je borst. En vervolgens heel bewust ademen: IN-BOL, UIT-PLAT. Na een tijdje lukt het ook zittend, of lopend… tot het helemaal vanzelf gaat.

Effecten van de buikademhaling: • stressverlichting • ontspanning • minder pijn in schouders en nek • beter spreken (vergroting van het longvolume) • positieve werking op het hart • betere concentratie • meer energie • beter slapen

Kortom: de moeite waard… Een goede ademhaling maakt een belangrijk deel uit van een gezonde levensstijl. Succes met oefenen!