Oefening: de Backstretch

Rug strekken als pure noodzaak

Meestal is de werkplek thuis aan de keukentafel niet optimaal. Daarvan kunt u rug-of nekklachten krijgen. Daarom ontvangt u van ons deze gratis tip om gezond te ademen en te strekken. Omdat wij het belangrijk vinden dat u gezond uw werk kunt blijven doen. Thuis, of waar dan ook.

UITLEG BACKSTRETCH

De natuurlijke stand van je ruggengraat heeft een S-vorm. Maar door het bureauwerk (én vergeet ook niet het mobieltjesgebruik!), ga je steeds verder met je schouders naar voren hangen, waardoor er een heel onnatuurlijke houding ontstaat in nek, schouders en rug, die allerlei fysieke ongemakken kan veroorzaken.

Langdurig verkeerd zitten vermindert de bloedsomloop en de toevoer van zuurstofrijk bloed in je lichaam. Het maakt je strammer. Het vertraagt al je lichamelijke systemen en vermindert je energie en je stofwisseling. Maar nog erger: ook kan je bindweefsel op den duur gaan verkleven door de voorovergebogen houding, hetgeen je lichaam compacter maakt. Je wordt kleiner! Kortom: het is verstandig om, naast je dagelijkse rekoefeningen onder werktijd, je lichaam ook thuis weer een beetje ‘terug te buigen’ naar de natuurlijke stand. Dit kun je heel eenvoudig doen door de zogenaamde ‘backstretch’. Hiervoor heb je helemaal geen ingewikkelde apparaten nodig. Je kunt dat gewoon doen met een grote opgerolde handdoek (badlaken).

 

Hoe je dit doet? Simpel!

• Neem een grote handdoek, rol die op in de lengte en leg deze rol op de vloer.

• Ga met je billen tegen de onderkant van de rol zitten.

• Rol nu langzaam je rug af naar achteren (steun op je ellebogen) en leg je rug over de rol.

• Als je ligt: buig eventueel je knieën als dat prettiger voelt voor je onderrug.

• Leg je armen breed naast je neer met de handpalmen omhoog (‘Savasana’-houding).

• Blijf nu een tijdje liggen. Probeer dit minstens 10 minuten te doen. Langer = beter!

• Om op te staan: rol eerst naar je zij en zet je met je handen af van de grond, zodat je vanzelf omhoog komt.

• Je kunt het nog eens doen, maar dan met de handdoekrol in de breedte gelegd. Zorg dan, dat de onderkant van je schouderbladen de rol raken.

 

 

 

 

 

 

Je voelt misschien al wel meteen dat je meer lucht krijgt. Je borst rekt immers weer ‘open’. Je krijgt zo weer een correcte houding en verlengt je nek en rug. Kortom: de moeite waard… Een correcte houding, in combinatie met een goede ademhaling, maakt een belangrijk deel uit van een gezonde levensstijl én ziet er fitter uit.. Succes met oefenen!

(P.S.: Kijk ook even bij de oefening Buikademhaling).